پیگیری سفارش
بستن پنجره
مصرف داروها در ماه مبارک رمضان
11 فروردین ماه 1403

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان همواره یکی از دغدغه های بیمارانی که دارو مصرف میکنند، روزه داری و چگونگی مصرف داروها است، در این ماه روزه داری و تغییراتی که در حجم مایعات و عملکرد بافتهای بدن ایجاد میشود، می تواند بر روی وضعیت بیماری و دارو درمانی افراد تاثیر بگذارد.

بنا بر توصیه های پزشکان و سازمانهای دارویی در ایام روزه داری بیماران هرگز نباید وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف کنند چرا که این عمل باعث ایجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراین قبل از هر اقدامی حتما باید با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنند.

قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک بوده و تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مصرف دارو می تواند باعث تغییر اثربخشی و تاثیر داروها و شکست پروسه درمان در بدن شود. روزه داران در وعده افطار، روزه خود را با غذاهای حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات و چربی به همراه چای باز کرده و یک وعده حاوی پروتئین به عنوان شام بلافاصله بعدآن و یا با 2 تا 3 ساعت فاصله مصرف می کنند. بر اساس داده های فارماکولوژیک وجود حجم بالای غذا در دستگاه گوارش باعث تاخیر در جذب اکثر داروها می شود. علاوه بر این غذا و مایعاتی نظیر چای با اتصال به داروها جذب آنها را کاهش می دهند.

علاوه بر این در موارد مزمنی از قبیل دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای اعصاب و روان، بیماری‌های گوارشی، قلبی- عروقی، تنفسی و اختلالات کلیوی که بیمار مجبور است یک یا چند دارو را به مدت طولانی مصرف نماید، قطع دارو‌ها و یا تغییر در نحوه استفاده آن‌ها میتواند بسیار خطرناک باشد. در این موارد حتما باید با پزشک یا داروساز خود مشورت نمود.

دیابت و روزه داری:

در بیماران دیابتی پیش از شروع ماه مبارک رمضان بیمار باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و وضعیت بیوشیمی خون بررسی شود و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین گردد. در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دارو‌ها در ماه مبارک رمضان به بیمار و خانواده فرد مبتلا به دیابت باید آموزش لازم داده شود.

بیماریهای اعصاب و روان:

یماران مبتلا به انواع مختلف صرع، در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه‌داری هستند. در این موارد تغییر در دوز و زمان مصرف داروهای ضد تشنج می تواند موجب بازگشت حملات تشنجی بشود.

در موارد افسردگی هم این تغییر مصرف داروها میتواند درمان و کنترل بیماری را با اختلال روبرو کند.

بیماری های قلبی و عروقی:

در این بیماریها تغییر در حجم و ترکیب مایعات در گردش بدن در دوران روزه داری اثرات متفاوتی بر روی کنترل بیماری دارد. بطوری که در طول روز افت فشار و پس از افطار با مصرف مایعات با افزایش فشار خون مواجه هستیم.

بنابراین در ماه مبارک رمضان بیماران قبل از هرگونه تغییر در مصرف داروها لازم است در زمینه امکان روزه داری همزمان با مصرف دارو با پزشک و داروساز خود مشورت کرده و راهنمایی های لازم را کسب نمایند.

تهیه شده در گروه علمی دارولند





به اشتراک بگذارید
aa
Sorry, your browser does not support inline SVG.
جزئیات سفارش
وضعیت سفارش :
هزینه نهایی سفارش :
محصولات انتخاب شده
توضیحات ثبت شده